Kabouter conversations - February 2017


  • While hugging me
    K: "Ik ben jou gemist"
    G: "Oooh zo lief"
    K: "Ja ik ben jou gemist toen jij weg was om je werk"
    G: "Ik heb je ook gemist jongen"

  • "Papa is weer overgesteekt! :("   (he's upset when Jan walks on and he's getting behind constantly on our walks through town, disregarding the fact that it is himself who stops constantly)

  • "Ik heb 2 hoestjes gelaten"

  • "Huilen gaat niet helpen hoor"   when his brother was whining

    "Eigen schuld dikke bult" when his brother dropped something on the floor

  • He wants to clean the kitchen with his toy cleaning material and sits down with a wet little cloth wiping the floor.
    "Hebben jullie nog doekjes, mama? Komen jullie helpen want het is teveel werk?"
    ...
    "Mag ik de stoelen ook poetsen?"
    "En de zetel? waarom niet?"  En het speelgoed?"

  • K: "Ik ga eerst even pipi doen en dan kom ik terug"
    G: "Ok, dan smeer ik intussen jouw boterham."
    K: "Ja, met koekjespasta EN MET nootjespasta"
    [leaves room but returns right away]
    K: "EN de korstjes afsnijden eh"

    (I still didn't succeed in teaching him to say please)

  • "Kijk een mesgaatje" (in his bread)

  • "Mijn mama gaat nieuwe melk uit de kelder halen" (he explains to his brother why I leave the room)

  • K: "Kijk, je letter staat op mijn stoel"
    (indeed on the label is the first letter of my name)
    G: "oh, dan zal ik de volgende keer op die stoel gaan zitten, als mijn naam erop staat."
    K: "Neeeeee dat kan niet, die is te klein! Jij moet die eerst wat groter maken, dan kan je daar op zitten." 

  • (he's eating a cookie while skyping with his grandmother)
    grandmother: "Oh, can I have a bite please?"
    K: "neeee dat gaat niet op het scherm"

    (damn, he's applying logic too quickly. Please stay in your phantasy a bit longer, my boy)

  • "Mama, heb jij liftestipt?"

  • K: "Maar mama, jij bent een meisje eh?"
    G: "Ja ik ben een meisje."
    K: "Maar papa is toch geen meisje eh?"
    G: "Nee papa is geen meisje, dat weet je toch?"
    K: "Maar papa is geen meisje! Hoe kan dat dan?  Hij heeft ook een hartje, dat kan toch niet?"

    (Kabouter is genuinly confused that Jan also got a heart shaped praline , because hearts are only for mothers/girls)

  • "Van wat is water gemaakt?"

  • "Ik zie een duif op het treinspoordak"
  • Kabouter is sucking on a lolly but bites in it with his teeth constantly while we tell him it's made for sucking, not biting
    "Maar eigenlijk is het nu een lekstokknabbelstok eh ."

  • "Als ik veel gegeten heb en zo hoog gegroeid heb, dan ga ik een gaatje springen" (while pointing at the ceiling"

  • "Als ik dan mijn jas en boekentas aanheb, dan wil ik op jouw schouders. Ja ja, zo."

  • The garbage van came to school to visit and all the toddlers learned about garbage and recycling etc. Apparently most kids had had the opportunity to go and sit in the driver's seat but Kabouter didn't do that , because he didn't feel like it (so he claimed)

    G: "En zijn al jouw vrienden in de vuilniskar geweest en jij niet? Waarom wou jij niet?"
    K: "Om ik geen blauwe ketting aanhad."

    (toddler logic can be such an enigma)

  • "Maar morgen, als mijn keel dan zeer doet, dan ben ik eerst een beetje ziek, maar daarna kunnen we weer op vakantie eh, maar dan moet ik eerst een beetje naar de dokter en dan gaan we naar school en dan gaan we weer naar huis en dan ben ik een beetje beter en dan gaan we weer op vakantie"

    (the next day)

    "En morgen, als ik dan niet meer ziek ben en geen keelpijn meer heb, dan gaan we naar school en dan gaan we weer op vakantie, eerst met de gewone trein en dan met de snelle trein en dan mag ik daar geen 'kaka' meer zeggen."
  • K: "Waar is het huis van Beertje? "
    G: "Huh, die woont toch hier bij ons?"
    K: "Aaah?!"
    (what a revelation after almost one year)

  • K: "Ik wil ook nog naar de Blauwe winkel"
    G: "Maar we zijn nu in het centrum, dat gaat niet, de blauwe winkel is heel ver.
    En ik ben hier te voet eh en niet met mijn fiets zoals jij"
    K: "Oh, maar dan gaan we eerst onze pannenkoek opeten, dan gaan we naar huis, dan gaan we een beetje spelen en dan kan jij mama je fiets nemen en gaan we naar de blauwe winkel. Is dat een goed plan mama?"

    (He's constantly planning our days and finding 'solutions')

  • "Soms kunnen rietjes niet plooien en soms kunnen ze wel plooien. Dat is waar eh  mama?"

  • "Ik wil mijn nieuwe pyjama niet aandoen (starts to cry a bit) want ik ga er op overgeven."

  • "Achter dit gaatje zit al mijn eten, eh. " (pointing to his belly button)

  • "Mama, jij moet een jongen worden om ik dit leuk vind."

  • (while sitting on the toilet).
    "Als jij op mijn been duwt, komt er daar een gaatje eh? Daar (points behind his back). En dat is wel gek eh. Dan is daar een gaatje als jij op mijn been duwt. Dat wist jij niet eh? Dat is wel een gekke toilet eh."

    (nope, I had no clue)

  • "Ik heb alletwee de suikertjes gepoetst"  (he ate 2 candies so I told him to brush his teeth very well).

  • While eating a candy pacifier in the living room
    "Wie hier beneden een echte tuut heeft, is een baby eh?"
    (he's not allowed to take his pacifier outside his bed anymore)

  • Kabouter took my phone without asking and was trying to activate it but since he doesn't know my code, he managed to lock my phone

    K: "Oei"
    G: "Je moet mij vragen of je mijn gsm mag gebruiken. Zo maak je hem kapot. Je moet het me vragen, nu is hij boos en wil hij niet meer werken."
    K: "Dan moet je een batterij nemen en dan is hij niet meer boos!"

    (message reappears on screen that phone is locked for x minutes)
    K: "Wat is dat? Nu zegt hij dat hij straks weer blij zal zijn als we een beetje wachten"

  • K:"Gaan we naar de markt??"
    J: "Ik weet het niet, welke dag is het vandaag?"
    K: "Ik weet het niet, jij moet het me zeggen."
    J: "Je hebt het net nog gezegd. Zzzzz.."
    K: "ZONDAAAAAG, dan gaan we naar de markt. Zo is het eh? Op zondag gaan we naar de markt."

  • The morning after I returned from a business trip, I see Kabouter first time again after 3 days and he starts babbling all kinds of stories
    G: "Eerst wil ik wel een knuffel hoor."
    K: "Ooooh ja, want ik was je nog aan het missen!"

  • Before bedtime
    G: "Krijg ik nog een knuffel?"
    K: "Maar natuurlijk hoor"
    K: "Ik moet ook nog een kus!"

  • Kabouter starts singing at the dinner table
    G: "Zing jij ook vaak op school?"
    K: (while nodding) "Ja, op het toilet....en ook in de klas"

  • Kabouter walks in with his nighttime monkey and his brother's pacifier. He makes his stuffed animal suck on the pacifier.

    K: "Kijk mama wat Choco doet. Hihihihi, hij heeft een tuutje. Ja nu heb ik nog een broertje bij."

  • "Maar eigenlijk mag ik niet de hele tijd eigenlijk zeggen eh?"  (he says "maar eigenlijk" constantly, especially to object to our instructions)

  • G: "Mag ik je een kusje op je wang geven?"
    K: "Nee, daar doet het toch geen pijn?"

  • We are trying to take off our shoes in a race to see who can do it fastest in an incentive to learn and stimulate him to learn to undress himself. ...I'm always way faster
    K: "Je moet het traag snel doen mama"

  • "Mijn buikje zegt dat dat een goed plan is!"
    (dat noemen ze dan 'buikgevoel' zeker?)

  • Kabouter is making oatmeal with his dad and he signs to me that afterwards they'll add some speculoospasta to it.   "Is dat duidelijk?"

  • K: "Mama, je moet mijn muts uitdoen want het waait te hard."
    G: "Jamaar, dat helpt dan toch, is het niet veel te koud zonder muts?"
    K: "Nee, mijn muts is voor als het koud is en mijn haartjes zijn voor de wind. Wist je dat?"

  • K: "Eeeeeh, de wind waait mijn kap af. De baas van de wind heeft dat gedaan. Mama je moet dat zeggen aan de baas van de wind dat dat niet mag!"

  • Kabouter doesn't like to shower. One evening we ask him if he'll take a shower with us the next morning.
    K: "Ja morgen!"

    (the next morning)
    G: "Kom, we gaan in de douche."
    K: "Neeeeeeeeen, morgen, ik heb morgen gezegd!!!"

Comments

Popular Posts